a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خانهموسیقیاز کوزه همان برون تراود که در اوست

از کوزه همان برون تراود که در اوست

از کوزه همان برون تراود که در اوست

مدیریت تولید و پخش موسیقی در کشور متاسفانه مختص به چند نفره خاص گردیده است وکارهایشان سبک و ثیاق خاصی ندارد و فقط به دنبال یک هیاهو وگردابی و یا گذران خوب در زمان کم هستند.

نایب رییس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران در مصاحبه با خبرنگارپایگاه تحلیلی خبری سینما آفیس گفت: موسیقی کشور را می توان از جنبه های مختلف نگاه کرد، نگاه دولت و جنبه مردمی، اهالی موسیقی که آنها هم نظرهای مختلفی دارند چون خیلی وقت گیر می شود بی منطقی است از موسیقی کشور صحبت نشود یا به مطلب و  سبک خاصی نگاه کنیم.


مجتبی محمدی نیا درباره وضعیت موسیقی با توجه به وضعیت کرونا در کشورگفت: از سال گذشته شاهد اجرای هیچ گونه کنسرت نبودیم و بچه های موسیقی پاپ و سنتی فعالیت خاصی نداشتند و ارتباطات را از دست دادند، فقط تولید تک آهنگ ها بود و کنسرت هایی که بصورت آنلاین انجام گرفت اتفاق خاصی را رقم نزد .
وی افزود: موسیقی پاپ کشورمان مختص به چند نفر شده است ،آن هم به خاطر حمایت های مالی که خیلی ها از آن برخوردار نیستند و آنهایی که زیر سیستم و چتر مالی تهیه کنندگان هستند می توانند فعالیت کنند، موسیقی کشورمان نیز کارهای سبک جهانی را کاور می کند چند تا آهنگ ساز جوان و تهیه کننده که در سنی خاص هستند به مدت سه یا چهار سال میدان داده می شود، سپس به طور کامل محو می شوند.

به طور مثال از سال گذشته خواننده هایی همچون حامد همایون، الان کجا هست؟

اگر بخواهیم نگاهی به خوانندهای جوانی که در کشورهای دیگرفعالیت دارند بی اندازیم متوجه میشویم که آنها هیچگاه تاریخ مصرف ندارند اما ما در ایران از چند سال گذشته، از کسانی مانند حسین زمان ، محمد اصفهانی ، علیرضا عصار بی اطلاع هستم و از تنها کسی که خبر داریم زنده یاد ناصر عبدالهی است و مابقی آنها مشخص نیست در چه وضعیتی هستند.
وی درباره وضعیت آینده موسیقی کشورگفت: در حال حاضر وضعیت مناسبی نداریم چرا که ما چند وضعیت در موسیقی کشور داریم.

در دهه های ۴۰ و۵۰ آهنگسازهایی کار می کردند که تازه وارد این عرصه شده بودند، اجراها ارزشمند بودند حرفی برای گفتن داشتند زمانی که شعر روی موسیقی قرار می گرفت شاعر کار می کرد خواننده را تحت تاثیر قرار می داد، کارهای قبل از انقلاب چیپ یا بی ارزش نبود و مقایسه آنها با کارهای امروز هرگزقابل قیاس نیست.
وی ادامه داد: ما نسلی را داریم که کارهای قبل از انقلاب را کمتر شنیده اند و کارهایی گوش می دهند مثل تتلو و ساسی مانکن ، کسایی که آمدند با برند شدن در سیاست حضور پیاده کردند و بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشور به یکباره از کشور رفتند، سئوال اینجاست که آیا آنها جواز رفتنشان را با این کارها می گیرند؟
نایب رییس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران درباره آخرین اجرای ساسی مانکن “سمیه نرو” اشاره کرد و گفت: کاری بود که در درون خیلی داستانها و حرف ها را داشت که ما می توانیم آن را از دو سه جهت بررسی کنیم یکی نقد اجتماعی یکی شخصی و دیگری فرهنگی، در فیلم ابد و یک روز کارگردان سعید روستایی نتوانست آن طور که ساسی مانکن حرف اش را زد را بیان کند، نوید محمد زاده هم در اینستا گرام حرف های جالبی را  در این باره زد .
او ادامه داد: سمیه در آن فیلم خود را فدای خانواده کرد در قبال پولی که برادرش گرفته بود برای به وجود آوردن یک مغازه فلافلی، سمیه خودش را به یک جوان افغان فروخت ما می دانیم که اقوام مختلف رسم و رسوم  متفاوت دارند بعضی ها دختر را می خرند ولی ما در ایران چنین رسم و رسومی را نداریم.
وی تصریح کرد: در کشور ما زن ارزش بالایی دارد و قابل احترام است ما اگر از لحاظ اجتماعی بخواهیم به دوره های قبل نگاه کنیم در دهه ۷۰ دخترها خودشان به دبی رفته و در آنجا خودشان را می فروختند، در فیلم “فقر و فحشا ” ی  مسعود ده نمکی دختری می گفت: ” پدرم جانبازه می رم دبی که بتوانم خرج دوا و دکتر پدرم را بفرستم” ، سمیه نیز در این فیلم همان کار را انجام داد، سمیه همان کول بر، همان دختری که در سطل آشغال دنبال نان می گردد همه و همه همین هستند و سمیه نقشی بود که حرفها را در پرده گفت.
وی ادامه داد: ساسی مانکن آمد و فردی که چنین پیشینه ای دارد را پرده برداری کرد.

رسالت و سبک موسیقی راک و رپ اعتراضی است و این خواننده دارد اعتراض می کند، خیلی جالب است  در این چند روز فیلم هایی که این خانم بازی کرده است  در فضای مجازی و بین مردم جامعه در حال رد و بدل شدن هست .

محمدی نیا افزود: ساسی مانکن کارهای فان و شوخی انجام می دهد بیشتر مخاطبینش نوجوانان و بچه های کم سن هستند، اعتراض این نوع از افراد در حال راه انداختن یک جریانی است که به نفع نسل بعد نیست، ما با بی حرمتی و بی ادبی نمی توانیم پیشرفت کنیم اگر به عنوان یه کار به موسیقی و رسالت موسیقی بخواهیم نگاه کنیم یکی از وظیفه های موسیقی حق اعتراض به مسائل است و این بر می گردد به خوراکی که تهیه کننده ها و عوامل موسیقی به سیستم می دهند الان مدت دو سال است که کاری برای ارائه نیست یه دوره ای شوهایی بصورت وی اچ اس وارد و پخش می شد خیلی مثبت بود فقط از لحاظ پوشش نامناسب بود ولی از لحاظ آهنگی و مفهومی مثبت بود.
وی افزود: “نمی گویم موسیقی پاپ و رپ نباشد ولی باید یک چهار چوبی داشته باشد”، افرادی که در موسیقی ایران در حال کار کردن هستند مخصوصا در این ۴۲ سال اخیر ، با چنگ و دندان موسیقی را نگه داشتند، مردم برای موسیقی خود تصمیم نمی گیرند ۴ و ۵ تهیه کننده هستند که می گویند مردم چه گوش بدهند چه خواننده ای برای آنها بخواند و این خواننده هایی که در حال خواندن هستند به سلیقه مردم نیستند، بیشتر جوانان طرفدار موسیقی دچار گیجی و گنگی هستند و احساس پوچی می کنند و معتقدند که این خوانندگان حرف دلشان را می زنند،  تخریب در کلیپ “سمیه نرو” بطور واضح معلوم بود ، فرهنگ موسیقی مردم و خیلی چیزها در حال نابودی است.

محمدی نیا درباره مدیریت دفتر موسیقی و عملکرده آن گفت: کسی که به عنوان رئیس دفتر موسیقی و در وزارت خانه می آید آیا فرصت شنیدن تمامی موسیقی را دارد، سئوال اینجاست چرا کسی که سواد موسیقی دارد بر روی صندلی ریاست نمی شیند؟

رئیس دفتر موسیقی جناب الله یاری در زمانی که مسئولیتی در بخش چاپ و انتشارات داشتند بسیار عملکرد مناسبی ارائه داده اند و از ایشان انتظار میرود که همان عملکرد و یا بیشتر را در ژانر موسیقی نیز داشته باشند

در کل این سالها، فقط پیروز ارجمند نشست و او هم کاری نتوانست بکند و استعفای خود را تقدیم کرد و رفت،

وی افزود: معتقدم معاون فرهنگی هنری وزیر ارشاد باید کسی باشد که سواد موسیقی داشته باشد، باید ردیف های موسیقی را بشناسد تا درد هنرمند موسیقی را متوجه شود هنرمندان موسیقی پاپ ما در حال حاضر یکساله که در مضیقه هستند کنسرت و مراسم تعطیل است.

 

همچنین موسیقی پاپ از اواسط سال ۷۷ به طور رسمی با حسین زمان، محمد اصفهانی شروع شد و اگر بخواهیم فرهنگ سازی کنیم  با این سیستم که در حال جلو رفتن هستیم سخت در اشتباهیم،به آنهایی که به ساسی مانکن اعتراض می کنند باید گفت : اون کار خودش رو کرده چه خوب چه بد نظرش را گفته ، شما چه حرفی برای گفتن دارید؟
وی در پایان گفت: هنوز موسیقی ما گیج است تا میخواهد به هوش بیاید دوباره یک ضربه بسرش می زنند مجددا گیج می شود، همه مدعی هستند چرا  یک مجمع نداریم و هنوز نمی دانیم موسیقی در کشور باشد یا نباشد ؟ خوب است یا بد؟ کی بخواند کی نخواند؟

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
بدون نظر

پیام بگذارید