a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خانهماهنامهدی۹۹پرترهبرخی برای کسب درآمد فقط به فکر خنداندن مردم هستند

برخی برای کسب درآمد فقط به فکر خنداندن مردم هستند

برخی برای کسب درآمد فقط به فکر خنداندن مردم هستند

جهانگیر الماسی در گفت وگو با«دفتر سینمایی»:

دنیای هنر دنیای سوختن است
با یک جریان اجتماعی پولشویی در سینما مواجهیم
برخی برای کسب درآمد فقط به فکر خنداندن مردم هستند

جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت تئاتر وسینمای ایرات فارغ‌التحصیل رشته شیمی و فوق لیسانس «حقوق و روابط بین‌الملل» است. وی فعالیت هنری خود را در تئاتر از سال ۱۳۴۸ در اهواز آغاز کرد و با بازی در فیلم ریشه در خون به کارگردانی سیروس الوند وارد سینما شد. تشکیل «گروه تئاتر آژیده» با «پرویز بشردوست» ، فعالیت در واحد فرهنگی تلویزیون و انتشار «نشریه نوشین» از دیگر کارهای اولیه جهانگیر الماسی بوده‌اند. در کارنامه هنری الماسی بازی در فیلم های زیادی از جمله خروج،لنگرگاه،محموله،کمیته مجازات و شبه کژدم مشاهده می شود. دفتر سینمایی با این بازیگر پیشکسوت درباره وضعیت تئاتر و سینمای امروز ایران گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

*آسیب شناسی شما از وضعیت تئاتر کشور در شرایط کنونی چیست؟آیا تئاتر ایران در مسیر صحیحی حرکت می کند؟
بنده به همه هنرمند نمی گویم و معتقدم کلمه هنرمند دارای تبعات و پیامدهایی است.آقای کیمیایی به تازگی عبارتی به کار بردند که به نظر بنده بسیار زیبا و عمیق بود. ایشان عنوان کردند سالم زندگی کردن خرج دارد و نیاز به توانایی دارد.این حرف بزرگی است.کسی که خود را هنرمند می داند باید به این نکته واقف باشد که دنیای هنر دنیای سوختن است.دنیای هنر دنیایی است که باید شمع راه شوید و راه را روشن کنید تا بقیه راه خود را پیدا کنند.کسی که وارد این وادی می شود باید بداند که وارد این وادی شده که بسوزد. به همین دلیل باید تکلیفش را با خودش مشخص کند.افرادی که در ابتدای ورود به تئاتر به دنبال مسائل اقتصادی هستند اما به آن نمی رسند و اعتراض می کنند کسانی هستند که در کلاس های آموزش بازیگری کلاه سرشان رفته است.
*چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟


در کلاس های بازیگری بیش از آنکه به هنرجوها بازیگری یاد بدهند در باره کسب درآمد و پول حرف می زنند. انگار همه چیز در این کلاس ها حول و حوش پول قرار دارد.این وضعیت حتی درباره صداوسیما نیز وجود دارد و صداوسیما که یکی از اهرم های اصلی فرهنگ سازی در کشور است بیشتر درباره پول صحبت می کند.امروز هر جایی که قرار است فرهنگ سازی شود درباره پول صحبت می شود. به همین دلیل نیز کسی که تازه وارد این وادی شده گمان می کند خیلی زود به شهرت و ثروت دست پیدا می کند. با این وجود پس از مدتی به خواسته های خود نمی رسد و مشاهده می کند شرایط به آن راحتی که فکر می کرده نبوده است.به همین دلیل از ابتدا باید به جوانانی که تازه وارد این حرفه شده اند سختی ها و دشواری های راه را گفت و ذهن آنها را روشن کرد که کسب درآمد و شهرت به راحتی ممکن نیست و نیازمند مرارت ها و سختی های زیادی است.البته در گذشته برای کسب درآمد از هنر روزحوضی و روتختی هایی استفاده می شد که به دلیل موزیک و حرکات موزونی که داشت مورد توجه قرار می گرفت و مردم برای دیدن آن هزینه می کردند.دلیل آن نیز این بود که در گذشته مردم را به حرکات موزون عادت داده بودند و به همین دلیل مردم نسبت به این روحوضی ها علاقه نشان می دادند.
*چگونه می توان کسانی که وارد تئاتر شدند را با سختی های این مسیر آشنا کرد؟
ما باید واقعیت را به جوانان بگوییم و به آنها مسیر صحیح را نشان بدهیم. جوانان باید بدانند که تئاتر محلی برای کسب درآمد و ثروتمند شدن نیست.اگر هم کسی از این مسیر به ثروت های کلانی رسیده به احتمال زیاد از مسیر صحیح حرکت نکرده و کلکی در کارش بوده است.عقل سالم می گوید کسی نمی تواند از این راه به پول های هنگفت دست پیدا کند و اگر کسی چنین وضعیتی دارد از راه صحیح به دست نیاورده است.
*این وضعیت در سینما هم وجود دارد؟ چرا در سینما پول های هنگفتی جابه جا می شود و برخی از بازیگران با دستمزدهای میلیاردی حضور در یک فیلم را می پذیرند؟


در روانشناسی اجتماعی ما حرکتی در حال شکل گرفتن است که از گردش پول در سینما درآمد کسب می کنند. گردش پول با تصاحب پول مقوله متفاوتی است.یکی از شگرده های زیرکانه پولشویی این است که مالکیت پول از بین نمی رود اما این پول برای مدتی در یک یا چند پروژه می چرخد.نکته دیگر اینکه سینمای ایران امروز به وضعیتی دچار شده که همه به دنبال خندیدن هستند و به همین دلیل همه عوامل دست به دست هم می دهند تا زمینه خنده مخاطب را فراهم کنند.مشخص نیست چرا سینما در چنین مسیری قرار گرفته اما تردید نکنید این مسأله با پول و پولشویی در سینما ارتباط دارد.برخی به این نتیجه رسیده اند با خنداندن مردم می توانند پول های هنگفتی به دست بیاورند. به همین دلیل نیز به این سمت حرکت کرده اند. پس از مدتی نیز ذائقه مردم تغییر کرده و بابت تماشای فیلم هایی پول پرداخت می کنند که اسباب خنده آنها را فراهم کند.

احسان انصاری

دفتر سینمایی

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
بدون نظر

پیام بگذارید