a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خانهتئاتریک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه ولی نه به سیاهی ماجرای اصلی

یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه ولی نه به سیاهی ماجرای اصلی

یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه ولی نه به سیاهی ماجرای اصلی

نمایش یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه

 

 

به نویسندگی مارتین مک دونا
و کارگردانی پانیذ نوروزی
با بازی
محمد عبداللهی
جلال احمدپور
میثم نیکخواه
پانیذ نوروزی
اصغر نجف پور
گلاره فرشچیان
حمیدرضا رکنی
فائزه زرکش بهاری
علی دلیر
رومینا کاظمی
امیررضا نارویی

دستیار اول کارگردان:آرزو فروتن
دستیار کارگردان: شکیبا رمضانعلی
مسئول صدا:محسن کریمیان
مدیر تولید و برنامه ریز: نیما صدقی
مدیر روابط عمومی: سید محمد صادق سیادت
طراح پوستر:قاسم تفاخ
مجری طرح:محمدرضا نوروزی
مترجم:علی نوروزی
طراح صحنه و لباس:هما فرجی
طراح گریم:فریبا فرجی
مجری گریم:هوتن زمانی-مریم شیخ لر
عکاس:سمیرا نظری-سهیل موسی پور

این نمایش اولین اجرای نمایشنامه یک ماجرای خیلی خیلی سیاه در ایران است .

نمایشنامه برخلاف تمامی نمایشنامه های مارتین مکدونا ساختاری فانتزی و تخیلی دارد . شخصیت اصلی نمایش آقای هانس کریستین اندرسون نویسنده معروف رمان های کودک است . در نمایشنامه آقای مکدونا ، هانس کریستین اندرسون زن سیاه آفریقایی تبار را در زیر شیروانی خود داخل باکسی چوبی نگهداری می کند . این زن برای غذا و همچنین بدتر نشدن شرایط مجبور است داستانهای خود را بنام هانس کریستین اندرسون بنویسد . چارلز دیکنز رمان نویس معروف از کریستین اندرسون دعوت می کند که به ملاقات او برود. کریستین اندرسون آن‌قدر در خانه آقای دیکنز میماند که در نهایت متوجه میشود آقای دیکنز هم زنی سیاهپوست را زندانی کرده است و با شکنجه از او نوشته ها و داستان هایش را می دزدد و به نام خودش منتشر می کند کلیت داستان نمایشنامه آقای مک دونا بر این اساس است. اما تفاوت اصلی اجرا و نمایشنامه در میزان خشونت است .
خانم پانیذ نوروزی تمام سعی خود را در جهت کم کردن خشونت کار کرده است شخصیت‌ نویسنده ها در نمایشنامه آقای مک دونا بسیار خشن و وحشتناک اند اما در اجرا این خشونت و جنون سادیستی جای خود را به یک دیوانگی و خنگی فانتزی داده است. نقطه قوت این اجرا در این است که تمام بازی ها هم فانتزی و تا حدودی سورئال است .
سالن اجرای نمایش برای اجرای چنین نمایشی کمی کوچک است .
همین امر باعث شده است که صحنه نمایش بسیار شلوغ به نظر آید از طرفی وجود آکسسوار غیرکاربردی در صحنه این شلوغی را تشدید می کند .
اما در کل طراحی صحنه و لباس ها در بازخورد اول تماشاگر را جذب میکند.
ضعف عمده کار در بازی هاست با اینکه بازیگران نقش های هانس و چارلز در ایفای نقش خود موفق عمل کرده اند ، دیگر بازیگران شاید به دلیل تمرین کم تر عملکرد ضعیفی از خود به جای میگذارند .

پانیذ نوروزی کارگردان کار در گفتگو با سایت سینما آفیس گفت :
ابتدا نیت اجرای این کار را نداشتم زیرا بسیار سخت به نظر میرسید .
ولی در نهایت به دلیل جذابیت این متن را انتخاب کردم . این متن به موضوعات مهم بسیاری پرداخته است . از نژاد پرستی تا جنگ . و میگوید جنگ برای هیچ یک از طرفین خوب نیست و در نهایت هر دو طرف شکست میخورند .
وی افزود این اجرای دوم این نمایشنامه در دنیاست و برای من چالش بزرگی بود ساده کردن این متن سخت برای اجرا .
اجرای ما چندین بار به دلیل شرایط کرونایی کنسل شد و زمانی که من قرار داد بستم همه چیز رو به بهبود بود و هنوز دلتایی وارد ایران نشده بود . من به عنوان کسی که حالا کاری بر روی صحنه دارم از باز بودن سالن های اجرا بسیار نا راضی ام و به روی صحنه بودن اعتراض دارم . من چگونه میتوانم از تماشاگر بخواهم بیاید و با جانش بازی کند .
زمانی که میخواستم اجرای خود را کنسل کنم سالن بسیار استقبال کرد چرا که ۷۰ درصد از پول را میگرفت . و این پروسه قطع و وصل باعث شد ما تمرینات مفید نداشته باشیم.

در نهایت اجرا کمپوزیسیون درستی دارد که شاید با کمی دستکاری به یک نمایش خیلی جذاب و دیدنی تبدیل شود.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1400/06/30 00:00
شماره خبر : 32187
لینک کوتاه : https://news.cinemaoffice.ir/?p=32187
بدون نظر

پیام بگذارید