a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خانهتئاترسه گانه پاریسی ، یکشنبه عجیب ژاک هاوسمان

سه گانه پاریسی ، یکشنبه عجیب ژاک هاوسمان

سه گانه پاریسی ، یکشنبه عجیب ژاک هاوسمان

سه گانۀ پاریسی، یکشنبۀ عجیب ژاک هاوسمان

یخزده ترین و متفاوت ترین یکشنبۀ ژاک هاوسمانِ موقر و متنفذ پیش روی اوست… این تمام چیزیست که توضیحات نمایش در اختیارمان قرار میدهد.

نمایشی به نویسندگی و کارگردانی هنرمند کاربلد و باتجربۀ عرصۀ تئاتر، ایوب آقاخانی، که تا ۱۷ دیماه، هر شب ساعت ۲۰، بر صحنۀ سالن استاد سمندریان ایرانشهر بر صحنۀ زندگی نقش میبندد.

آنچه پیش رو دارید، سخنان ایوب آقاخانی و وحید نفر در باب سه گانۀ پاریسی است:

وحید نفر در وصف جذابیتهای هرمان میگوید:

«یکی از جذابیتهایی که یک نقش برای بازی دارد، تفاوتها، زیروبمها، و رنگهای مختلفی است که به لحاظ روانشناختی/ جامعه شناختی در دل نمایشنامه وجود دارد، و بافتهای گوناگونی که میتواند انسان را جذب کاراکتر کند.

نقش هرمان یکی از آن نقشهای متفاوتی بود که شاید هر بازیگری خواهان ایفای آن باشد.

خیلی از پیچ وخمهایی که ما در روند داستان از هرمان میبینیم با راهنماییهای ایوب آقاخانی و پیشنهاد خود من شکل گرفت.

آوردۀ یک بازیگر در تقابل با ریشه های یک نقش میتواند چالش خوبی برای هر بازیگر باشد. هرمان چنین چالشی را برای من ایجاد کرد.

اینکه تو بتوانی از اول تا آخر نمایش روی یک سکوی چرخدار بدون حرکت اضافهای بایستی به لحاظ بازیگری شما را محدود میکند.

اما از طرفی قابلیتهای دیگری به شما میدهد، آن قابلیتها برای من ارجحیت داشت و هرمان را برایم ویژه کرده بود».

ایوب آقاخانی سه گانۀ پاریسی را موقعیتی به ظاهر فرنگی تعریف میکند که تقریباً مناسب حال جامعۀ خود ما و متوجه شرایط خاصی است که بر تعصبات اندیشگی وجود دارد،

نظیر اختلاف طبقاتی، که در چهارچوب یک موقعیت سادۀ اجتماعی دونفره شکل گرفته.

آقاخانی ادعا میکند که به دلایل متعدد، باید این نمایش را کار میکرده، و اینها اندیشه هایی است که باید به چالش میکشیده، و همینطور به خاطر بازگشت ما از دوران کووید۱۹ به تئاتر، سعی بر آن بوده که نمایش کم جمعیتی باشد،

تعداد بازیگران محدود باشد، و در حین انتقادی بودن فضای فرحب خشی داشته باشد که مخاطب را با حال خوب از سالن به منزل بفرستد.

 

مجموعۀ اینها باعث شد این کار به عنوان آخرین کار گروه پوشه برای اجرا برگزیده شود، زیرا مقصود تیم پوشه عموماً هدف قرار دادن مسائل اجتماعی روز بوده است.

وی امید دارد این نمایش نیز، با آنکه نام پاریس و فضای جغرافیایی فرانسه را به دوش میکشد، مقاصدی که برای مخاطب در ذهن متصور شده را همراه داشته باشد.

 

سه گانۀ پاریسی، طی یک دوره تمرین یکونیم ماهه به اجرا رسیده، که بلافاصله پس از بازگشایی سالنها و یک پیش تولید کوتاه مدت اتفاق افتاده است.

 

 

البته تجربۀ بازی و حرکت شانه به شانۀآقاخانی و وحید نفر به هیچ وجه به مخاطب اجازه نمیدهد متوجه مدت کوتاه تمرین شود.

آقاخانی معتقد است نمایش ویژگیهای متشخصی دارد که در هر تئاتری نمیبینیم 

اما بیشترین جلوه، که در داستان هم تجلی مییابد، در کارگردانی پنهانی است که ناظر بر تمام مقاصد موجود، و در ظاهر تنها راوی داستانی ساده است،

و تلاشی برای به رخ کشیدن نگاه ویژۀ اجرایی خود به تماشاگر نمیکند.

سیاست همیشگی آقاخانی در کارگردانی و نویسندگی؛

که حتی اگر مخاطب به طور خاص متوجه نکات موردنظر کارگردان نشده،

با لذت سالن را ترک کند و درگیر آن نباشد که کارگردان از کجا میخواهد به چه هدفی برسد؛

 

بیشتر از این لذت ببرد که وقتی کارگردان موقعیتی دونفره تعریف میکند که به نظر ایستایی را نمایش میدهد، همزمان به قدری پویا و جذاب باشد که فراموش کند این مرد میخواهد وارد خانه اش شود و نمیتواند.

او در پایان از مردم خواست هر روز هفته، به جز شنبه ها، به تماشای سه گانۀپاریسی بنشینند و ۵۰ دقیقه از تماشای تئاتر لذت ببرند.

 

 

انتهای پیام

سارا شجاعی

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1400/09/30 03:16
شماره خبر : 38063
لینک کوتاه : https://news.cinemaoffice.ir/?p=38063
بدون نظر

پیام بگذارید