a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خانهتئاتر«تنیدن»، نمایشی از قتل هایی که هیچ وقت صورت نگرفت

«تنیدن»، نمایشی از قتل هایی که هیچ وقت صورت نگرفت

«تنیدن»، نمایشی از قتل هایی که هیچ وقت صورت نگرفت

 

در اجرای «تنیدن» قتل کلید واژه ای که میتوان آن را در تم اصلی نمایش قرار داد که در حقیقت هیچ قتلی در صحنه صورت نمیگیرد.

رضا قنبرزاده فرید نویسنده و کارگردان نمایش «تنیدن» در گفتگو با سایت تحلیلی خبری سینما آفیس گفت: نمیدانم ایده اولیه ی این نمایش کی آمد در ایام عید فکر می‌کردم به شرایط جامعه که هیچ حرکت رو به جلویی ندارد همه چیز تعطیل، اقتصاد در خواب و زمان تغییر دولت بود گویی همه منتظر اتفاقی بودند گشایش صورت بگیرد و واکسن زده شود. در این میان این همه آدم هایی که تنها شده بودند و رفت و آمدهایی که کمرنگ شده بود تمام این ها باعث شد که چنین خروجی ای در ذهن من به وجود بیاید در کنار این ها تاثیری که از نمایشنامه نویس عباس نعلبندیان و نمایشنامه بارش هایی از مرگ و مهر گرفتم موجب خلق چنین اثری شد.


وی افزود: علت انتخاب ساختار اپیزود اول نمایش نیز کمی مربوط به پروتکل های بهداشتی بود که می خواستم بازیگر همزمان در صحنه و تمرین نباشند و جداگانه بیایند و بروند و دلیل دوم میخواستم به جای نشان دادن یک داستان کامل تنها برش هایی از چند داستان رو ببینیم همیشه تجربه موقعیت محور بودن را دوست داشتم و نمایش بی مکان و بی زمان باشد برای همین در اجرا از اصطلاحات و مفاهیم دهه ی بیست و سی استفاده کردم فردی با پوشش کاملا امروزی از کلمه آژان استفاده میکند.

قنبرزاده فرید همچنین ادامه داد: ما از زمان تاییدیه ی مرکز هنر های نمایشی تا اجرا در کل شش روز فرصت داشتیم و به این دلیل هیچ فرصتی برای تبلیغ نبود و نمایش از چهار اپیزود تشکیل می شود که در مواجهه اول با هم ارتباطی ندارند اما در بطن، هر چهار اپیزود دارای وجه مشترک هستند قتل کلید واژه ای که می توان آن را تم اصلی نمایش قرار داد قتل عمد یا غیر عمد قتلی در خیال یا در حقیقت و نقطه قابل توجه این است که هیچ قتلی در صحنه صورت نمی گیرد.

همچنین نویسنده و کارگردان این اثر بیشتر سعی داشته جنبه های روانی قتل ، مرگ ، رفتار قاتل و تمامی چیز های مربوطه را مورد بررسی قرار دهد و این کار را نه مثل یک روانشناس بلکه در جایگاه یک هنرمند به بهترین شکل در درام خود به نمایش می گذارد در هیچ یک از اپیزود ها به تماشاگر نتیجه ای قطعی نشان داده نمی شود ، آیا واقعا کسی مرده است ، آیا قاتل فرار میکند ، آیا این توافق ها برقرار میشوند ؟ و سوال هایی از این قبیل باعث ایجاد سردرگمی و کلافگی تماشاگران میشود که کاملا عمدی است و به ادراک هرچه بیشتر بُن نمایش کمک میکند .
در این نمایش اجزای از هم مجزای بسیاری میبینیم و می شنویم که در نهایت باعث تشکیل یک کمپوزیسیون زیبا می شود. طراحی صحنه بسیار ساده و استفاده غالب از رنگ سفید برای این نمایش بسیار مناسب است و میزانسن ها دقیق و دکوپاژ شده است که به تماشاگر قاب های حساب شده و زیبایی را نشان میدهد.
قرارداد های سمبولیک در تمام صحنه ها رعایت میشود و این یکپارچگی به تماشاگر کمک میکند که با این ساختار اپیزودیک به آسانی ارتباط بر قرار کند . میان پرده های نمایش دارای ریتم کندی است که البته عمدی بوده و برای ایجاد حس کلافگی در مخاطب است.
در نهایت تنها موردی که مخاطب را از فضای کار دور میکند بازی اغراق شده ی بازیگر نقش کارگر در اپیزود دوم و بازیگر زن اپیزود سوم می باشد چرا که در این سبک نمایش که تمامی بازی ها در مینیمالیزه شده ترین شکل خود هستند اکت های تئاتریکال میتواند بسیار پر رنگ به نظر برسد .

سیاوش معمارزاده، امیر حسین نراقی، نازنین میهن، علی ریاحی، رضا امینی، پدرام عزیزی، مریم جعفری، ترانه کوهستانی، مهسا محمد کاظم و صدای سجاد افشاریان بازیگران این نمایش هستند.
عوامل اجرایی نمایش تهیه کنندگی شیما بختیاری، طراح صحنه و لباس شیما بختیاری ، مجری طرح مجید یارندی پور، مشاور کارگردان سعید طالب زاده، دستیار کارگردان و برنامه ریز : نیلوفر لبیب، طراح پوستر وگرافیک : حامد هاشمی، طراح ویدئو آرت : حامد مصلایی، عکاس :شبنم علایی، طرح گریم :ستایش گیوی، مدیران صحنه: مسعود حیدرخانی و علی پروین، دستیار دوم کارگردان میلاد درویشان است.
نمایش «تنیدن» شهریور و مهر در پردیس تئاتر شهرزاد از ساعت ۲۰ به مدت ۶۵ دقیقه روی صحنه است.

خبرنگار تئاتر
سالار نژد

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1400/06/31 00:00
شماره خبر : 32280
لینک کوتاه : https://news.cinemaoffice.ir/?p=32280
بدون نظر

پیام بگذارید