a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خانهتئاترانتظار نام دیگر سگک

انتظار نام دیگر سگک

انتظار نام دیگر سگک

به گزارش سینما آفیس :

انتظار نام دوم نمایش سگک
نمایش سگک به کارگردانی رضا بهرامی در تماشاخانه ی ایرانشهر سالن زنده یاد استاد سمندریان، این شب ها به روی صحنه رفته است .
درمورد سبک بازی ها از اقای بهرامی پرسیدیم و اینکه آیا صد درصد نمایش همان چیزی بود که ما شاهد آن بودیم ؟
-بیشتر بازی ها را به شیوه ی روایی کار کردیم. از ابتدا همین شیوه را مد نظر داشتم. قصه در حال روایت است؛ این روایت از زبان شخصیت های نمایش در زمان های مختلف است ، در نتیجه شیوه ی روایی، شیوه ی انتخابی من برای اجرا بود .


روایی نه به سبک برشت یا اپیک، بلکه آن گونه روایتی که در داستان های ایرانی وجود دارد.قطعا در ابتدا برای بازیگران کار با این شیوه سخت بود اما رفته رفته با تمرین ها سعی کردم گروه را به این شیوه نزدیک کنم .

آقای بهرامی پرسش بعدی ما در مورد این است که آیا قصد ندارید متن خارجی و غیرایرانی کار کنید را اینگونه پاسخ دادند.
_ اگر بخواهم قاطعانه “نه” بگویم واقعیت نخواهد داشت.اما تلاش من بیشتر بر این است که نمایش ایرانی کار کنم.اقای بهرامی اضافه کردند : احساس من بر این است که در جامعه ی ما مسائل بسیاری وجود دارد که خاص مردم و فرهنگ خودماست.البته که متن های خارجی را نه تنها رد نمیکنم بلکه حتی می گویم در خیلی از زمینه ها در عرصه ی تئاتر و نمایش از ما جلو تر هستند ؛ اما من معتقدم ما باید دغدغه های خودمان را داشته باشیم و به سمت آن ها حرکت کنیم .

آقای بهرامی بی تفاوت به مسائل اجتماع نیستند ..ایشان به اتفاق های اخیر، کشته شدن فرزند توسط پدرش، تکه تکه کردن آن ، اشاره کردند . به مسائلی مثل فقر، بیکاری که به شدت جامعه را درگیر کرده است . نظرشان بر این مبناست که تا زمانی که چنین مسائلی در جامعه وجود دارد چرا به سراغ متن ها و کار های غیر ایرانی برویم .

در رابطه با این که بسیاری از متن ها هستند که جهان شمول هستند مثل نمایشنامه های ایبسن و شکسپیر صحبت نمیکنند چرا که این چنین نوشته هایی در هر زمان و مکان همیشه حرف هایی برای گفتن دارند .
از کارگردان نمایش سگک پرسیدیم ، چگونه دو تا کار (سگک و کریملوژی ) با چنین تفاوت آشکاری به صحنه رفته اند ؟ آیا این تفاوت ها انتخابی است ؟
( کریملوژی با آن حال و هوای مختص خودش ، ریتم های سخت و جذاب و سگک با تم مذهبی و مغموم )
-اصولا کارهای من با هم یک شکل نیست . بر اینکه ردپای کارگردان هر کاری در نمایش هایی که کار میکند موجود است شکی نیست .برای مثال رفت و آمد هایی که در کارهای من می بینید.اما سبک یا ژانر نمایش ها با هم متفاوت است .


آیا اجرای چنین کاری سفارش سازمان خاصی بوده ؟
_خیر ، انتخاب و کارکردن این نمایش کاملا درونی بوده .من علاقه و عرق خاصی به امام حسین (ع) دارم و در واقع خواستم با این نمایش حرف هایی را به رهبر ها و مسئولان بزنم .اگر بخواهم به نمونه ای در نمایش اشاره کنم ؛ جایی که شاهرخ می گوید :”رفتم جنگ، جنگ تموم شد ؟” و یا در جایی دیگر که شاهرخ پوتین هایش را از پایش درمی آورد با اینکه گفته ” تا جنگ تمام نشود پوتین هایم را درنمی آورم ”


آقای بهرامی با تاکید زیادی روی چنین مسائلی ادامه دادند : چرا می گویم کار و متن ایرانی برایم ارجحیت دارد به این دلیل که باید چنین شخصیت هایی را شناخت و باید دانست .باید زندگی نامه های افرادی مثل حسن باقری را رصد کرد .جامعه ی ما متاسفانه قهرمان ندارد.شما نگاه کنید به آداب و رسومی که در گذشته در بین مردم رواج داشته ، پدر ها و مادر ها برای فرزندانشان اسطوره بودند اما این روز ها ما کمتر شاهد این موضوع هستیم ، بله درست است که ما تابو ها را می شکنیم اما چرا ؟! من فکر میکنم به این دلیل که در فرهنگ سازی توانمند عمل نکردیم .برای مثال کشور کره ی جنوبی در زمینه های مختلف اقتصاد ، امنیت، کار، سیاست و… پیشرفت بسیار داشته اما آداب و رسوم و در واقع اصالت خودشان را حفظ کردند .میبینیم که آدم هایی را با لباس های خاص خودشان در مکان های مختلف فرهنگی نشان می دهند و آدابشان را یادآوری می کنند اما ما اگر در شب چهارشنبه سوری شعر مخصوص آن شب را می خوانیم یا غذای خاص آن شب را می پزیم اما در کنارش باید دو تا نارنجک و ترقه هم داشته باشیم!
به نظر من نباید این چنین باشد و باید فرهنگ سازی اتفاق بیفتد .با همین کار ها با نمایش ، تئاتر و با رسانه ها.

چرا در کارهایتان از صوت قران استفاده می کنید ؟ ما در نمایش سگک در هنگام ورود تماشاچی صوت گرمابخش قرآن را داشتیم .آیا این هم امضای کارهای شماست ؟
نه ، در نمایش ما به مجلس ختم شاهرخ ضرغام آمدیم .استفاده از صوت قرآن به این دلیل است . ما با قرآن و بعد صلوات در ابتدا و انتهای کار با یک تکرار روبه رو هستیم .اقتضای نمایش این چنین است و می تواند امضا و ردپای دیگری از من هم باشد .
من در طول تماشای نمایش این سوال را داشتم که چرا بازیگر ها به دنبال تحریک احساسات تماشاچی بودند، و سوالم را مطرح کردم.پاسخ آقای بهرامی جالب بود.
– به نظر من اینطور نیست .من یاد گرفتم در هنر نمی شود دروغ گفت . دروغ گفتن یعنی پس زده شدن از سمت تماشاچی .
من به هیچ عنوان به بازیگرهایم نگفتم که زوری گریه کنید و اشک مخاطب را در بیاورید. درست است ، بازیگر ها با بغض صحبت هایشان را داشتند اما این موضوع نیاز متن و کار من بود .


در مورد بازیگر نقش کودکی شهید ضرغام توضیحی دارید؟
-آقای آبتین حاتمی بازیگر نیستند من در حقیقت دنبال این نبودم که یک بازیگر برای این نقش انتخاب کنم . می خواستم آن سادگی و بچگی خودش را نشان دهد .بله من با آقای حاتمی تمرین کردم البته دوست نداشتم خیلی بازیشان را به سمت بازی دیگر بازیگر ها ببرم .اتفاقا دلم می خواست وقتی در کنار بازیگر ها بازی می کند کاملا مجزا از دیگران دیده شود .این موضوع کاملاخود خواسته است .

اشاره به موضوع متن کردیم .متنی که از نظر ما بسیار تکرار شده و کلیشه ای جلوه کرد ..داستان انتظار مادران و تغییر ناگهانی یک شخصیت تحت تاثیر شخصیتی دیگر یا اتفاقی دیگر. ایا مایلید راجع به این موضوع کمی صحبت کنیم؟
_بله .این بخشی از تاریخ ماست .و نمی شود منکر آن شد .البته دلیل اینکه شما اینگونه حس کردید که موضوع کلیشه ایست شاید به این خاطر است که در زمان وقوع چنین اتفاق هایی نبودید و آن ها را لمس نکرده و ندیده اید.قطعا من خواستم و میخواهم مخاطبین نمایش در رده های سنی دیگر هم باشند و این گونه نیست که نسل دهه ۷۰ به بعد متوجه نمی شوند اما شاید کمی درک موضوع سخت باشد .من جنگ را دیدم .پسر دایی من اسیر می شود و زمانی که پدرشان متوجه می شود دچار سکته می شوند .مادرشان ۸ سال درانتظار آمدن پسرشان زندگی می کنند . شاید درک این اتفاق ها برای نسل های جوان سخت باشد .این چنین موضوعاتی هیچ زمان تکراری نمی شوند و من دنبال برقرار کردن این ارتباط با نسل جوان و هر سنی هستم .

در جایی خواندم که آن طور که باید از شما و نمایش حمایت نشده، درست است؟

– بله ، ممکن هست خیلی ها فکر کنند که ما وابسته به یک سیستم یا یک ارگان هستیم و از ما حمایت ویژه شده اما باید بگویم که اصلا اینطور نبوده .من مستقل کار میکنم و شخصا با تمام بچه ها قرارداد بستم .به هیچ عنوان حتی یک هزار تومانی به ما پرداخت نشده و من هیچ قراردادی با انجمن هنر های نمایشی ندارم و امیدوارم انجمن هنرهای نمایشی حداقل بخشی از هزینه های ما را حمایت کنند.


تاثیر کرونا روی کار و تمریناتتان چطور بوده ؟
-بسیار سخت .ما حدودا ۳ ماه تمرین داشتیم و در تمام تمرین ها ماسک می زدیم .هزینه های زیادی که برای خرید مواد ضد عفونی کننده کردیم و رعایت ویژه در هنگام پذیرایی . من حتی در بازیبینی کار از بچه ها خواستم با ماسک کار را اجرا کنند و همین کار را هم کردیم .
برای حرف آخر آقای بهرامی نکته ای دارید ؟
ما کار تئاتر انجام میدهیم .به نظرم، بیاییم و تئاتر ببینیم و بعد راجع به ژانر موجود گپ بزنیم .شاید کسانی باشند که از فضای کار ما لذت کافی را نبرند . واقعیتش دلم می گیرد .چرا که من مستقل کار میکنم و با زحمت زیادی کار را به اینجا رساندم .حتی کار من با مشروط هایی از سمت شورای نظارت به مرحله ی اجرا رسیده .


اگر اسم کار سگک نبود چه اسمی برای جایگزین آن انتخاب می کردید؟
-من هر زمان کار را میبینم ، چشم انتظاری مرا آزار می دهد .فکر می کنم انتظار اسمی است که می تواند به جای سگک باشد .
سارارضایی و مهدیه رمضان پور
خرداد ۱۴۰۰

به اشتراک گذاشتن با :
برچسب ها
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1400/03/13 00:00
شماره خبر : 26118

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

لینک کوتاه : https://news.cinemaoffice.ir/?p=26118
بدون نظر

پیام بگذارید