a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خانهتئاتراز اینجا ببرید؛ روایتی کاملا زنانه از جنگ

از اینجا ببرید؛ روایتی کاملا زنانه از جنگ

از اینجا ببرید؛ روایتی کاملا زنانه از جنگ

 

نمایش  « از اینجا ببرید »، به نویسندگی و کارگردانی محمد امین موذن، از ۱۱ آذر اجرای خود را در مجموعه تئاتر دیوار چهارم، آغاز کرد و تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ روی صحنه خواهد بود.

این نمایش روایتی کاملا زنانه از جنگ جهانی دوم است و تمام بازیگران آن خانم هستند. نمایش از اینجا ببرید، سعی دارد خشونت علیه زنان را در بستر جنگ به تصویر کشیده و نقش زنان در جنگ و آسیب هایی که متحمل می شوند را نشان دهد.
میترا مسائلی، حنانه خضرائی، پریناز آبلی، تینا حاج محمدرضا، نوشین طیاری و عطیه کاشفی بازیگران نمایش هستند.


محمد امین موذن نویسنده و کارگردان نمایش درگفت و گو با سینماآفیس اظهار داشت: این نمایش برداشتی آزاد از سه کتاب جنگ چهره زنانه ندارد، پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی و نامه به کودکی که هرگز زاده نشد، است و مضمون هر سه کتاب زن و خشونت هایی است که علیه خانم ها در جامعه انجام می شود. روایت نمایش کاملا زنانه است و باید از ابتدا تا انتها از زبان زنان روایت می شد و به همین دلیل هم خودم در رورانس آخر نیامدم.
وی افزود: کار قبلی من هم درباره زنان بود و زنان داخل ایران و خشونت و کودک همسری و ماجرای رومینا اشرفی به نام بندر تهران که متاسفانه توقیف شد و قبل از اجرا مجوز نگرفت. بلافاصله بعد از آن، این نمایش شروع شد که موقعیت مکانی آن در خارج از کشور است. طرح این نمایش به بحث شخصی خودم بر می گردد. چون من در یک جامعه بسیار ایدئولوژیک و سنتی بزرگ شدم که در آن خشونت علیه زنان در تفکر آنها بود و بعد وارد جامعه بزرگتری شدم و این خشونت ها را به نوع دیگری دیدم اما آغاز این طرح بیشتر از کتاب هایی که خواندم به ویژه کتاب نامه به کودکی که هرگز زاده نشد، بود و بعدا هم قتل رومینا اشرفی اتفاق افتاد و همچنین  کودک همسری که در جامعه ما اتفاق می افتد و آن نمایش مجوز نگرفت و حالا در این نمایش به گونه دیگری روایت می شود.


موذن در ادامه بیان کرد: مسئله اصلی من خشونت علیه زنان است و کار بعدی من هم درباره همین موضوع خواهد بود. متاسفانه به دلیل ایدئولوژی و سنتی گرایی و سلیقه یک عده در مرکز هنرهای نمایشی، اینگونه نمایش ها اصلا به گرفتن مجوز نمی رسند و می گویند شما دارید سیاه نمایی فمنیسیتی می کنید و روح مخاطب را جریحه دار می کنید و ما چنین مسائلی را نداریم در حالیکه این اتفاقات خیلی در جامعه ما می افتد. ما کار قبلی را یکسال تمرین کردیم و حدود صد میلیون هزینه کردیم و ۲۵ بازیگر دختر داشتیم اما به دلیل همین سلیقه شخصی بازبین ها و کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی، تمام زحمات ما از بین رفت. به واسطه همین مسائل چنین نمایش هایی مجوز نمی گیرند و ما مجبور هستیم این بحث را در جنگ جهانی دوم و روسیه ببریم.


کار گردان نمایش از اینجا ببرید همچنین گفت: جنگ قطعا صدمه می زند. در کتاب جنگ چهره زنانه ندارد، با خانم هایی که در جنگ جهانی دوم بودند مصاحبه کرده و اتفاقاتی که برایشان افتاده است را واضح شرح داده است. اتفاقاتی که در جنگ جهانی دوم افتاده در جنگ بین ایران و عراق و برای زنان خرمشهر و خوزستان هم افتاده است اما همین حرفی که در نمایش هم زده شد که 《از جنگ چی می مونه به جز یک مشت کتاب تاریخ. ما سه بار کتاب تاریخ را عوض کردیم و از سه کتاب درس دادیم.》
تحریف تاریخ اتفاق می افتد و بارها تغییر می کند و همان کتاب ها به دست جامعه می افتد.
وی در ادامه اظهار کرد: جنگ را نباید صرفا محدود به جنگ نظامی کرد. ما در تئاتر هم درگیر جنگ هستیم و مردهایی که تعرض می کنند و خشونتی که اتفاق می افتد. سه اصلی هم که در نمایش گفته شد تاریخ، خشونت و جنگ که همیشه با آن رو به رو هستیم.


نویسنده نمایش از اینجا ببرید، درخصوص انتخاب بازیگران نیز گفت: انتخاب بازیگران بر اساس معاشرت با آنها بوده و ما بارها با بازیگران گفت و گو کردیم که ببینیم این مسئله اصلا دغدغه آنها است یا نه و آیا این اتفاقات برای آنها افتاده است یا نه. خیلی قبل تر از اینکه وارد تمرین شویم این گفتگو با هر بازیگری شکل گرفته است و من سعی کردم بیشتر از بازیگرانم بشنوم. از سال ۱۳۹۸ فضای رفاقتی که برای خودم درست کردم به همین صورت است و درباره این خشونت ها بدون خود سانسوری، صحبت می کنیم. بعضی از کتاب ها نیز بسیار کمک کننده است.
وی ادامه داد: از بهمن ۱۳۹۸ کار قبلی را در تهران آغاز کردیم اما هر با خواستیم اجرا برویم مجوز نگرفت و با سانسورهایی که اتفاق افتاد، به کار لطمه می خورد و من موقتا آن کار را تعطیل کردم و بلافاصله با یک گروه دیگر همان موضوع را در یک فضای دیگر کار کردیم و در یک زمان محدود دو یا سه ماهه تمرین کردیم اما تمرینات به صورت مستمر و هر روز بود. در این نمایش هر بازیگر به صورت انفرادی کار کرده و بعد به صورت گروهی به این کار رسیدیم. همه بازیگران کار کرده هستند اما من به فن کارگردانی اعتقاد ندارم و اگر نمایش، آن حسی را که باید به مخاطب نرساند و آن احساس دو طرفه با مخاطب نباشد، کار خودش را نکرده است. تمرکز من با بازیگران این بود که نئورالیسم اتفاق بیفتد و خودشان باشند و اتفاقاتی که برایشان افتاده است و گفتم که خیلی درگیر تکنیک نشوید اما اجازه دهیم مخاطبی که می آید، حرف هایی که می خواهد را بشنود و ارتباطی که قرار است را بگیرد. من یک چهار چوب تعیین کردم و بازیگران خودشان به این اتودها رسیدند.
موذن همچنین افزود: در تهران این اولین تجربه ام است اما در اصفهان هفت یا هشت اجرای عمومی داشتم. تجربه بازیگری هم داشتم. من فارغ التحصیل تئاتر از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان هستم و الآن هم دانشجوی بازیگری هستم اما دغدغه و هدف اصلی ام کارگردانی است و اگرچه دوره های بازیگری را دیده ام و با دکتر صادقی هم کار کرده ام اما اصلا سمت بازیگری نمی روم و الآن رو کارگردانی و بعد نویسندگی متمرکز هستم.
وی در خصوص کار بعدی خود نیز اظهار کرد: کار بعدی من درباره زنان ارتش کره شمالی است که مجبور هستند هفت سال سربازی بروند و بیشتر خشونت انسانی برایشان اتفاق می افتد. طرح و ایده و متن کار را قبل از این نمایش داشتم و دو سال است که می خواهم کار را شروع کنم اما نمی شود امیدوارم بعد از این نمایش بتوانم آن کار را شروع کنم.

کارگردان این نمایش در ادامه گفت: این روزها استقبال خیلی خوبی از تئاتر نمی شود و متاسفانه مافیایی به نام مافیای تئاتر وجود دارد که تئاتر شهر و سالن های دولتی را احاطه کرده و مخاطب هم فقط در این سالن ها می چرخد. اگر هم زیر سایه آنها نباشی از نظر تبلیغاتی هم بر علیه ات کار می کنند. به طور مثال یک گروه کاملا نوپا که سواد تئاتر را ندارند، زیر سایه یک کارگردان دولتی در تالار محراب اجرا می روند و آن کارگردان در تئاتر شهر بازیگر است و چند وقت قبل هم در ایرانشهر اجرا داشته است. در انتظامی مدیر تولید و در محراب تهیه کننده است. تئاتر خصوصی بسیار مظلوم است و هیچ حمایتی از تئاتر خصوصی نیست. من احساس می کنم مخاطب خیلی بهتر از این می تواند به عنوان تماشاگر حضور داشته باشد.


دستیار کارگردان و برنامه ریز: پریناز آبلی
عکاس و مدیر روابط عمومی: الهام نجومی
طراح گریم:  منیر صمدانی نیاطراح حرکت، طراح صحنه و لباس: محمد امین موذن طراح نور: پریناز آبلی طراح پوستر، گرافیک و تبلیغات: کیوان فیضی ( آژانس تبلیغاتی ژاو) مجری نور:  نیلوفر احسانیسمعی و بصری اتاق فرمان:  میلاد رستگاربا همراهی و با مشارکت: تماشاخانه دیوار چهارم مجتبی کاظمی (روابط عمومی و مدیر هنری)، ایمان نظری (مدیر داخلی)، سید حسین جزایری(مدیریت تماشاخانه) و آرمین اشبگ از دیگر عوامل نمایش هستند.

انتهای پیام/

کیمیا جهان پرور

 

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1400/09/16 01:01
شماره خبر : 36939
لینک کوتاه : https://news.cinemaoffice.ir/?p=36939
بدون نظر

پیام بگذارید